tisdag 6 juni 2017

DAG 9

DAG 9: Köping - Norberg
Fjärde och sista etappen som bror min var min följeslagare. Det har gått superfort och varit skönt att kunna språka med någon, eller bara ha någon tyst nära sig. Vi lämnade Köping och det kändes konstigt att åka därifrån igen. Kanske skulle jag om jag planerat annorlunda undvikit just Köping. Det var just en svår dag också då jag visste att brorsan skulle lämna mig på kvällen. Det var bara att njuta så länge det gick!
I bekanta landskap där jag åkt många mil rullskidor tidigare forsade vi fram i behagligt men snabbt tempo. Vi följde stora och lilla svans östra strand via Solmyra och kom snabbt fram till Färna. Stakningen gick så lätt att vi hamnade i Fagersta innan vi tog lunch (efter en glass på macken i Fagersta-korset). Vi köpte färdiga mackor och en hel låda svenska jordgubbar som smakade superbt!
Väl i Norberg hann vi med en snabb kaffe innan det var dags för bror att färdas mot huvudstaden för andra åtaganden. Alla kan inte liksom löst folk driva omkring på Sveriges vägar hela veckorna!
Efter avsked handlade jag på Coop, inspekterade starten till Engelbrektsloppet som var något mindre snöbeklädd än jag mindes den. Därefter stakade jag de sista kilometrarna till vandrarhemmet Gruvbyn där jag bodde ensam i en liten stuga med två bäddar (vilket jag tror var de enda sovplatserna de hade). Imorgon beger jag mig ut ur Västmanland och beträder återigen relativt okänd mark: Dalarna och Falun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar