måndag 12 juni 2017

DAG 15: Skogsbeklädda kullar och extra motion

DAG 15: Hassela - Timrå
SMHI hade utlovat regn precis hela dagen idag så jag preparerade packningen för just det. Några droppar föll under morgonen men sedan lyckades jag ha uppehåll från regn hela dagen. Skönt! Dagens etapp följde längs Sundsvallsvägen på fin asfalt till Sörfors. Där tog jag rast länga vägen. Kort efter rastlägret var upprättat swischade ett 30-tal ungdomar på cykel förbi med jämna mellanrum. Förmodligen någon form av skolaktivitet. Glad av att se lite folk på den annars rätt ensliga vägen tog jag upp jakten och kom ikapp flera stycken. Efter ett tag vek skolungdommarna av till vänster och jag till höger. Asfalten blev här lite sämre men det gjorde inget. Det börjar helt klart märkas att man är i Sundavallstrakten då vyer med skogsbeklädda kullar stundtals bredde ut sig och höjdmetrarna blivit svårräknade.
Efter en del tråklande genom Sundsvall som jag inte besökt på många år så var jag framme i Birsta. Här lämnade jag enligt överenskommelse in rullskidorna för byte utav bakdäck som blivit rejält slitna efter ca 160 mils rullande (användes innan avfärd). Medan grabbarna på Sport ringen med formel 1-lik snabbhet bytte däck passade jag på att äta något. Det blev en burgare ackompanjerad med en mjukglass på Burger King.
Efter lite korrigering utav de påsatta hjulen så rullade jag vidare. Kändes inte helt hundra med nya däck då det tar några mil innan de slits på ett sådant sätt att de passar min åkning. Får nog leva med lite onda fötter några dagar, men det är det värt.
Jag gick 8 km senare in i receptionen på Vivstatjärns Camping och installerade mig  på rummet. Stort tack för sponsringen av boendet och vägledningen av vägen!
Begav mig sedan för att handla och insåg efter jag gått 1.5 km till butiken, handlat allting och ställt mig i kassan att jag glömt plånboken. Var bara att gå tillbaka. 6 km gång var kanske inte det jag behövde, men men.
Unnade mig en genom hela mitt liv trogen vän: Kalle Anka och co.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar