torsdag 22 juni 2017

DAG 25: Isande kallt

DAG 25: Gällivare - Svappavaara
F*n va tur jag har haft med vägarbeten. Ännu en gång så kollade jag på vägverkets hemsida och där stod att det skulle vara vägarbete ca 10 km av den sträcka jag skulle åka. Inget jag märkte av, förmodligen har de inte börjat ännu. Det tackar vi för!

Dagens tur blev ändå lite av en prövning. 3 grader och nordlig vind (dvs motvind i mitt fall och kall) gjorde att i princip alla de kläder jag hade med mig fick åka på. Jag kan inte riktigt bestämma mig om motvind eller regn är värst. Regn kan vara ok om det samtidigt är varmt. Motvind är vad det är. Idag gjorde den alltså förutom att sakta mitt tempo (eller snarare fick mig att slita mer för att hålla ungefär det jag brukar) också ett tillskott till kylan.

Jag har även gjort en iaktagalse. Den att from ungefär Kåbdalis så har spetsarna slitits mer än vanligt. Det har tidigare gått bra att åka 3h utan att slipa (även om jag gör det oftare än så) men nu behöver jag slipa efter ca 1.5 h. Min teori är att asfalten är hårdare, kanske är tjälen inte borta än så här högt upp?

Stannade i Lappesuando och åt. Bra mat!

Blev omkörd av tysken på cykel idag igen. Kul! Vi beklagade oss över vädret ett tag. Jag tror han är bättre rustad än jag av vad jag kunde se. Tyckte mig se handskar och stövlar i neopren. Smart.

Imorgon far jag till Lannavaara. Och just det, det är ju midsommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar