tisdag 13 juni 2017

DAG 16: Skid(t)-före

DAG 16: Timrå - Graninge
Kroppen var seg i morse men jag tröstade mig med att ingen nederbörd skulle falla och det verkade bli bra väder. Det gick segt länge ut ur Timrå och jag funderade på om de nybytta hjulen gjorde att det gick trögare. Jag tuggade i alla fall på i makligt tempo. Efter 35 km kom jag fram till enda tillgängliga matstoppet på etappen, nämligen Mat och Nostalgi i Viksjö. Valde en burgare och såg till min förtjusning att de hade Zingo. Som sann Pistvaktsfan fann jag det mycket nöjsamt, och god var den med! Drycken försvann snabbt medans jag för mig själv citerade: "Jag stal en Zingo!" "Stal du en Zingo?" "De va som fan!" "Ja jag stal en Zingo medan läsk och matbilen var här."
Efter lunch var det ca 4.5 mil till Graninge och fortare gick det inte nu. Det hade börjat bli varmt så jag rullade upp tightsen för lite ventilering. Kroppen kändes fortfarande det så tog ganska långa pauser i solen.
En insikt för dagen är att liksom vinterns olika fören bjuder sommaren och asfalten på olika motstånd. Tillsynes fin asfalt kan vara trög och mer skrovlig lättåkt. Med ca 15 km kvar blev kroppen vad det föreföll piggare. Så var såklart inte fallet utan asfalten hade ändrats. Trots motvind kunde jag härifrån öka rejält och kom tillslut till Graninge med en hygglig total snittfart.
Graninge friridscentrum som jag bor på verkar vara ett skidmecka på vintern och såg vimplar från bla Östersund biathlon i korridorerna. Nu har jag precis ätit och avnjuter nu en påse Gott och blandat tillsammans med en kopp kaffe och det oerhört extensiva kanalutbudet; landade på Crocodile Dundee.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar