torsdag 22 juni 2017

DAG 24: Hagel, likasinnad och skidstjärna

DAG 24: Jokkmokk - Gällivare 92 km
Gick upp 4:45 för att komma fram till Marcus Hellners fostringsort Gällivare lite tidigare. Efter det att jag åkt ett tag började det regna, ganska rejält. När det regnar så mycket är det svårt ta vilsamma pauser då det är dåligt med bra skydd längs vägarna. Det var helt enkelt bara att köra på. Efter vad som kändes som en evighet kom jag fram till vattenkraftsstaden Porjus. Där åt jag lunch och torkade själen.

På väg ut ur Porjus - som nu bjöd på uppehåll - blev jag omkörd av en tysk på cykel som hade cyklat i 3 veckor och var på väg till nordkap. Tredje personen jag stöter på som skall cykla dit, dessutom var se andra också tyskar. Vi språkade en stund, han hette Kristoff och skulle bo i Gällivare som jag. Efter en stund trampade han vidare. Trevligt att möta någon med liknande projekt.

Kort därefter hopade sig molnen igen och himlen kastade ur sig hagel i stora mängder. Så stora mängder att det bildade drivor länga vägkanterna. Skidor fram tänkte jag.

Dagen fortsatte sen med växelvis uppehåll och regn. Tur att det inte blåste så mycket och att temperaturen var relativt hög. Tackar mig själv för att jag bestämde mig för att packa med regnjackan, den var ovärderlig idag.

I Gällivare efter att jag mött resans andra rullskidåkare (naturligt pga riksidrottagymnasiet) så checkade jag in på hotellet som far min bjudit på. Jag duschade fort och inhandlade nya hörlurar och ett långt underställ på gallerian. Efter ärendena gick jag ner i hotellets restaurang och unnade mig en högrevsburgare. Något senare, tror ni inte att själva Marcus Hellner med familj kommer in och sätter sig ett bord bort. Star strucked.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar