onsdag 14 juni 2017

DAG 17: Varm dag

DAG 17: Graninge - Junsele 91 km.
Ja idag blev det långt. Men det är bara å vänja sig för de långa etapperna blir något mer frekventa här i Norrland.

Käkade frukost imorse på Graningebyn vilket är ett äldreboende. Alla var supertrevliga och de skickade med mig både mackor och kaffe i ryggsäcken.

Efter att ha vikit av nordost på väg 87 och kört den ett tag landade jag i långsele och passade där på att köpa glass. Visste att dagen skulle bli lång så det gäller att äta där det går. Solen sken och landskapet uppvisade nästan Jurassic Park-liknande karaktär. Med  ökande skogskullar och djupa dalar med ringlande vatten.

I trakterna om Österås blev jag omkörd av en man på cykel som frågade om det var jag som hade åkt kring Viksjö föregående dag. Och det hade jag ju. Vi språkade ett tag och jag berättade om mitt äventyr och han om att han åkte vasaloppet och var elitaktiv friidrottare på 80-talet med några meriter från finkampen. Kul med lite sällskap! Tack Jan Johansson för det! Efter vägledning skiljdes vi åt. Jag följde sedan Ångermanälven och turistvägen som tyvärr (vilket Jan varnat mig för) hade lite sämre asfalt. Det var ändå skönt att slippa bilarna. Efter ett tag var jag fick tvungen att ta mig ut på stora vägen (väg 90) och precis vid korsningen passade jag på att äta min medhavda lunch i en skogsdunge. Maten gjorde mig rätt dåsig och moralen sjönk något. Det  är dock nära till Näsåker och då mitt vatten och fika  var slut åka jag in och fyllde på. Efter Näsåker blev vägen bättre och energin från lunchen kickade in vilket gjorde att de närmsta kilometrarna gick i ett hejdundrande tempo  (lite orutinerat så här i efterhand).

Dagen blev varm och slitig. När jag anlände i Junsele inkvarterade jag mig, köpte förnödenheter och middag inom loppet av 30 minuter. Nu är jag trött och ska försöka få mig lite vila innan morgondagens strapatser börjar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar